lørdag 1. august 2015

Veurne-Boulogne-Sur-Mer

Oppdatering - vi har steget av syklene etter en opplevelsesrik og herlig tur! For ganske lenge siden faktisk. Det har nemlig gått slag i slag etter at vi ankom Gardermoen med syklene.  Begge skulle på fjelltur etterfulgt av Vinjerock, og deretter rett videre til budeiejobb på seter og familieferie.

Vi hadde en herlig avslutning på turen vår med sykling langs Normandie-kysten ned mot Boulogne-Sur-Mer. Denne oppdateringen blir uten bilder fordi kameraet og bildene fra turen er uten nett på en seter i Østerdalen, så det kommer en bedre oppdatering senere! :)

Vi ville bare si at vi er vel hjemme og at vi avsluttet turen med to rolige dager i Paris. Vi hadde store planer om å besøke store matvarekjeder flere ganger nedover den franske kysten, men hver gang endte det opp kommunikasjonssvikt mellom de fransktalende butikkeierne og de ikke-fransktalende syklist-optimistene. Det ble rett og slett en del bomturer, og motet vårt sank. Da vi endelig kom til Paris var matbutikkene stengt fordi det var søndag - utgjort! Vi hadde blitt vant til søndagsåpne matbutikker gjennom Tyskland og Nederland, og det slo oss ikke at de kunne være stengt på søndager i en så stor by som Paris.

Vi har uansett lært mer om matsvinn, og vil definitivt fortsette å prøve å sette problemet på agendaen i tiden framover. Det er tross alt ikke alle som har en hobby der en del av målet med hobbyen er at den ikke lenger skal være mulig å ha. Mer om dette når vi begge er trygt plantet i Trondheim igjen om et par uker! :)

torsdag 9. juli 2015

Delft-Veurne

Før var det hetebølgen som gjorde at vi ikke kunne sykle, deretter var det Tour de France, og til slutt ble det motvinden! Sykling eller ikke sykling, vi har uansett kost oss veldig disse dagene.

Var rute viste seg a vare samme rute som Tour de France, sa veiene var stengt utover mot Zeeland da vi skulle sykle dit. Da dro vi heller til Rotterdam da Tour de France passerte og ble med pa folkefesten!

Gult er kult, og vi fikk hver var frivillig-tskjorte som vi har hatt pa siden det :)

Racet syklet gjennom byen med eskorte og full jubel, og vi sa vart snitt til a slenge oss pa og danne baktroppen. Det resulterte i at vi fikk sykle pa de stengte veiene helt ut til Zeeland der vi slo opp teltet. Det var mange som heiet pa oss, veldig stas!

Vi sa den rareste/styggeste fuglen vi har sett hittil, har noen peiling pa hva det er?

Pa de mange broene ute pa Zeeland var det skilt om en larve, burde vi passe oss for den? Veldig merkelig...

Dagen etter var det mye motvind, sa vi merket ikke at sola tok --> solbrent... Vi teltet pa sanddynene pa stranda med middag i solnedgangen og Cornelis Vreeswijk pa munnspill.

Morgenen etter skulle vi tidlig opp for a vare urbane, vi skulle nemlig pa omvisning i Brugge (Belgia). Vi sto opp samtidig som sola og tok et deilig morgenbad for vi racersyklet avgarde. Brugge viste seg a vare en veldig fin og gammel by med masse spennende historier (for eksempel er navnet "Brugge" hentet fra norsk "brygge" fordi vikingene omtalte byen som en brygge de kunne plyndre).

Etter de obligatoriske og velsmakende belgiske vaflene, syklet vi videre til Veurne. Noen ganger hadde det nok vart raskere a ga pa grunn av motvinden, men vi holdt oss pa setene - vi er jo tross alt pa sykkeltur! Peanøtter med sjokoladetrekk er et must for a komme seg gjennom motvinden.

I Veurne ble det en spontan-fridag fordi det var alt for mye vind (til og med kitesurferne matte gi seg), sa dagen ble i stedet brukt til magesurfing pa stranda, barpai og filmen "In Bruges" (fra byen Brugge) hos var veldig morsomme warmshower-host :)

Na skal vi endelig sykle inn i Frankrike, og da har vi krysset grensa tre ganger (til fots, med bil og pa sykkel). Haper at vi kan finne noen i matbutikkene der som kan engelsk... De matbutikkene vi har besmkt i Belgia har vart en trist historie, de ser ikke ut til a lofte en finger for a kaste mindre mat...

Na er det bare fire dager til vi tar flyet hjem! Trist...

søndag 5. juli 2015

Ta to - betal for én!

Siden sist har vi hatt både positive og negative opplevelser i forhold til matkasting, her kommer en liten oppsummering.

LIDL-butikkene vi har vært innom sender maten sin til en matsentral som gir den videre til de som ikke selv har råd til å kjøpe mat. Dette er en genial ordning som vi også burde få i Norge! Miljøpartiet De Grønne i Trondheim jobber for å få i gang en slik matsentral i Trondheim, så vi håper det blir en suksess som kan startes mange steder (se mer om dette i programmet deres)!

En av de største matkjedene i Nederland er Albert Heijn. Vi har vært innom en del av dem, og i motsetning til for eksempel LIDL, virker det ikke som om de har så stort fokus på å hindre matkasting. Når vi spør hva de gjør med utgått mat, virker det som om det er veldig hemmelig, for de henviser bare til matkjeden og sier de ikke får lov til å gi ut noe info om hvor maten havner.

De har også utrolig mye kampanjer på matvarer, særlig av typen: "Ta to, betal for én" (2e gratis). Slike tilbud er med på å øke mengden mat som kastes ved at man kjøper mer enn man trenger fordi det er billigere. Det er ikke bra! Derfor liker vi veldig godt Kiwis kampanje: "Kjøp én, betal for én".

Det var alt for denne gang, nå skal vi ut og se på Tour de France!

Sykles

lørdag 4. juli 2015

Beerta-Delft

Nederland viser seg a vaere et variert land nar det kommer til vaer! Vi tok en rolig morgen i skyggen pa den koselige campingen ved Beerta med vare nye campingvenner, og ventet pa at det skulle bli litt mer sykkelvennlige temperaturer. Da de levelige temperaturene kom senere pa dagen, kom de sammen med en lang regnskur, sa avreise ble nok en gang utsatt.

Vi har syklet forbi mange flagg som har en veske i toppen, noen som vet hva det betyr?

Det var utrolig deilig temperatur a sykle i pa kvelden, og mye mindre trafikk, sa det ble nevnt at vi bare burde syklet om nettene. Og slik ble det. Etter a ha spist pizza startet var forste nattokt. Det var vindstille, nesten ingen trafikk, solnedgang og Odd Nordstoga pa hoyttaler.

Det viste seg dog at vi ikke har like god retningssans i nattemorket, for etter a ha syklet fra Veendam, en time sor for Winschoten, syklet vi plutselig inn i Hoogezand, som ligger omtrent en time nord for Veendam…

Vi fant oss tilslutt en campingplass ved Assen i de sene nattetimer, og sov til langt pa dag. Ble litt nervose da vi sa dette skiltet utenfor campingen...

Sa fulgte vi vakre kanaler mot Meppel. Det ble lang siesta i en park, og flere gode pauser ved kanalene.

For vi kom til Meppel klarte vi a rote oss inn i et anleggsomrade. Har fortsatt litt a laere om bysykling…

Brukte en stund pa a finne fram til der vi skulle sove, men stemninga var pa topp :)

Ved Meppel sov vi pa en liten campingplass og sovnet til de vakre tonene fra et hoystemt froskekor.

Veien videre gikk mot Lelystad, hvor vi skulle bo hos Anja fra Warmshowers.org. Forste etappe var gjennom en nasjonalpark, der vi endelig tok vart forste bad pa turen! :D

Og det skulle ikke bli med det. Det var sa varmt at vi stoppet og badet ved samtlige vann langs veien, samt sykling bare i sportsBHen, deilig!

Maurene angrep appelsinjuicen var…

Evige strekninger med vindmoller og uten skygge:

Endelig kom dagen vi skulle na Amsterdam! Vi kom oss for en gangs skyld ganske tidlig avgarde og klarte a sykle en del mil for det ble for varmt. Sa fant vi en beach/surf club ved en strand og tok en deilig og laaang siesta der med bading, soling og masse spising. Sykkelshortsskillet begynner a komme seg!

Da vi skulle ut og sykle igjen, var det helt uutholdelig varmt, sa rutinene vare ble endret fra 50/10 (minutter, sykling/pause) til 5/1 (altsa stopp hver gang vi fant skygge). Amsterdam viste seg a vaere en stor by, og det tok evigheter a sykle gjennom den dit vi skulle bo.

Ble noen stopp pa veien, og det er ikke feil med is i varmen!

Hei og ha, solbriller + stripping er Odas sterke side.

Da vi endelig kom fram til Westerpark (rett i naerheten av  der vi skulle bo) var vi helt skutt og ble liggende der nesten hele kvelden.

Dagen etter skjonte vi at det ikke bare var oss som syntes det var varmt, det hadde vaert den varmeste natta i Amsterdam noen sinne! Sa na har vi vaert med pa rekord og greier.

Neste dag var var forste hele fridag, jippi! Sykkelen ble parkert, og vi tok beina fatt rundt i den vakre byen for det ble for varmt.

Gjorde alt for skygge, her pa et random ostemuseum som hadde bla ost!

Vi tilbrakte store deler av dagen i parken med slakkline, masse vann, kortskriving og avslapping i skyggen. Veldig deilig!

Motte ogsa Ane og familien fra Ragnhilds slekt som bor i Amsterdam og spiste is og lokal snacks med dem :)

I Nederland er det ingen sak a ha tre barn og dra pa sykkeltur! Ane bruker sykkel uansett hvor de skal, i likhet med resten av Amsterdam. Et miljovennlig transportmiddel, tommel opp!

Pa kvelden ble det vietnamesisk mat med utsikt utover byen, veldig godt!
Etter en pausedag var vi fulle av energi!

Vi syklet ut av Amsterdam mot kysten og fant det perfekte stedet a sette opp slakkline pa veien! Det ble en spontan siesta der for a si det sann.
Vanskelig a holde seg pa lina nar det kommer publikum i bat...

Fikk ogsa ''besok'' av noen hissige horndykkere!

Da vi kom ut til kysten fikk vi oss et sjokk – det var KUPERT landskap! Vi matte faktisk bytte gir ved flere anledninger!

Vet ikke hva som skjedde, men plutselig var vi i Spania. Det virket hvertfall sann pa den lange sandstranda, solsengene, restaurantene, temperaturen og de traedve tusen turistene.

Det kupperte terrenget og medvinden gjorde at vi klarte a holde folge med racersyklistene som trente til Tour de France. Oh yeah.

Vi couchsurfet hos artige Kawang fra Kina sammen med en russisk jente som het Eva og fikk testet vinnerinstinktet vart med intens kortspilling pa kvelden.

Varet er fortsatt sa varmt at vi ma ha siesta, sa sykkeletappene blir ikke sa lange, men vi koser oss med det! Har hort et rykte om at Tour de France stenger veiene i morgen for a sykle, sa vi far ikke syklet der vi hadde planer om… Kanskje vi ma se pa i stedet? Eller vaere med?

søndag 28. juni 2015

Almind-Beerta

Bedre sent enn aldri! Her kommer en STOR oppdatering :)

Aller forst har vi lyst til aa si litt om matprosjektet vaart:

I Danmark snakket vi med en del butikker om hva de gjorde med gammel mat. Der var det faktisk generelt et stort fokus paa matkasting, og mange butikker hadde plakater, brosjyrer og nedsatte varer. Der var det ogsaa lett aa snakke med butikkeiere, da vi kunne snakke norsk. Alle vi snakket med syntes det var et interessant prosjekt, og flere steder kunne vi faa gammel mat.

I Tyskland var det ikke alltid like lett aa gjore seg forstaatt, og ogsaa varierende hvor interesserte de var i aa redusere matsvinn. Vi har vaert innom mange bakere, da vi vet at det hives veldig mye bakevarer hver dag. En del av de vi snakket med ga maten til organisasjoner, og de fleste synes det er bra at vi vil spise gaarsdagens brod og gir det gjerne bort. Supermarkedene har ofte strengere regler og laaste containere.

En vi couchsurfet hos i Bremerhaven hadde drevet litt med dumpster diving, og det virket som butikkene der gjor enda mer for aa hindre dette enn mange gjor i Norge. Han hadde selv blitt tatt av politiet og faatt bot for stjeling. Tenk at man blir straffet for aa "redde" mat fra aa bli kastet!

Naa har vi kommet til Nederland, og haaper vi kan faa litt mer ideer eller tips enn vi fikk i Tyskland.

Forelopig har vi klart aa leve bra paa utgaatt mat, saa satser paa at det fortsetter saann :)

Saa alt det andre:

Vi syklet fra Almind mot Aabenraa der vi skulle få vårt første møte med couchsurfing. På veien stoppet vi i Haderslev for en laaang lunsj ved en koselig innsjø med masse ender, gjess og slakkline.

Oda tyr til våpen for å holde endene borte fra maten!

Synes gjess er litt skumle...

Fine sothøneunger!

Innpåslitne gjess

Så dro vi videre til Aabenraa der vi sov hos Johanne, en veldig trivelig jente. Deilig å få seg en varm dusj og en gåtur med hund og hest :)

Neste dag var det Tyskland som sto for tur. Vi hadde planlagt at vi måtte spise dansk rød pølse, og plutselig var det siste sjanse! Etter mye leting ble det pølsefest.

Naa gidder jeg ikke aa copy-paste flere norske bokstaver, saa da blir det saann her!

Jubelen var stor da vi ankom Tyskland, men den var kortvarig. Autobahn overalt! Skummelt. Etter et par bomturer ga vi opp og spiste lunsj isteden. Saa begynte det aa regne. Perfekt. Likevel klarte Ragnhild aa mane fram et faarete smil med cola og tort hamburgerbrod med kjottdeig fra i gaar.

Etter litt telefonhjelp fra krisetelefonen (mamma), fant vi en sykkelvei som forte oss vekk fra Flensburg og mot Husum der vi skulle ta inn paa et jugendherberge. Heldigvis var det sykkelvei hele veien, saa turen til Husum var bra bortsett fra de sporadiske regn- og hagleskurene...

Vi skjonte at Nordstrand (Odas hjemsted) er verdens navle da de til og med skilter dit her i Tyskland.

Da vi endelig kom fram var det en hel skole paa jugendherberget, saa de hadde ikke plass til liggeunderlagene vaare en gang (sa de). Enda en nedtur. Vi hastesokte etter en couchsurfer som kunne ta imot oss pa rekordkort varsel, og utrolig nok svarte Anja oss med èn gang! Hagen hennes var som et lite eventyr, og midt i den fikk vi sove i et lite hagehus. Det var utrolig deilig aa vaakne til fulgekvitring og morgendis!

Baade hagen og huset bar preg av at det bodde biologer der, til Ragnhilds store glede. Innvendig var det skjell, planter, og masse kule insekter overalt. De hadde til og med en stor koloni med pinnedyr! Ett av dem maa ha klart aa romme...

Det ble til og med en kveldstur i Husum med gatemusikk og pizza - deilig.

Senere paa kvelden motte vi en av de andre biologene som bodde i det store huset. Klaus var ornitolog og hadde ansvaret for alle fugletellingene i den store nasjonalparken i omraadet. Han anbefalte oss aa ta neste natt ved et fyr ytterst mot havet der det var feltarbeidere som bodde mens de jobbet med fugler. Vi syntes det hortes veldig fint ut aa sykle utover utenfor dikene, saa neste dag trosset vi motvinden for aa komme oss ut til fyret. Han hadde rett - det var veldig fint der!

...Men motvind tar paa, og slitne syklister veltet om hverandre...

Dyreglade som vi er, fant vi en koselig gaard paa veien med masse kalver som vi kunne kose med :)

Hva skal man si? Da vi til slutt kom til fyrtaarnet var det forlatt, saa vi provde aa speide etter de som bodde der med vaar nye kikkert som vi hadde faatt av Klaus (det ble mye fugletitting den dagen).

Dessverre var det ingen i mils omkrets... Da er det flaks man har sotsaker man kan troste seg med!

Tror ikke bagasjebrettet skal ligge der?

Etter mye leting og tid fant vi til slutt en stengt campingplass der vi satte opp teltet bak noen busker. Kveldens planer om St.Hans-baal ved sjoen... Never happened.

Neste dag hadde vi masse medvind, saa det gikk unna! Vi syklet forbi en koloni med terner som hadde redene sine rett ved siden av veien, utrolig sote!

Det har blitt en vane aa faa gamle bakevarer hos bakeren, men her toppet det seg med julebrod!

Skulle finne fram til kveldens couchsurfer-host da mobilen med adressen gikk tom for strom. Slitne syklister benytter enhver anledning til aa ta en lur mens mobilen lader. Da vi fant fram kom vi til Christine og hennes koselige familie som var erfarne hoster. De hadde hatt couchsurfere fra hele verden hos seg, og hadde til og med et eget kart paa veggen og fotoalbum med bilder av alle! Likevel var de ikke helt erfarne selfie-takere...

Var nok bedre aa faa noen andre til aa gjore det :)

Turens forste ferge! Minner oss om Helgelandskysten bortsett fra den flate horisonten.

There's a fly in my eye!

Skulle spise lunsj i en random innkjorsel, ble invitert inn paa kaffe, kaker og nyplukkede jordbaer med sukker! Ingen skjonte noe av hva noen sa, men alle var enige om at det var hyggelig.

Sov hos en couchsurfer i Bremerhaven, og Ragnhild sto opp paa feil bein... At Oda var i straalende humor hadde motsatt effekt paa Ragnhilds humor, som resulterte i blant annet dette:

...Kan du se henne?

Svulsten i Ragnhilds liggeunderlag.

Her var losningen! Vi kunne ikke sprette vinen for sykkeletappen var ferdig, men karamell og ibux gjorde susen :)

Folelsen av revnet hud...

Ragnhilds humor smittet over paa flaksen den dagen. Planen var en transportdag. Planen varte ikke lenge. Punkteringene, derimot, varte i evigheter. Det var to av dem, og de kom med noen meters mellomrom. Vi tok en naermere titt paa dekket til Oda, og konstanterte at det var helt utslitt, og at slangen var paa vei ut av dekket. Ikke rart det ikke hjalp bare aa lappe slangen. Vi befant oss milevis fra naermeste sykkelsjappe, noe som drepte Odas humor. Det hadde en god effekt pa humoret til Ragnhild, og hun la i vei med dekket under armen paa leting etter en reddende sjel. Etter noen heftige gestikuleringer fant hun et pensjonistpar som ringte bygda rundt for henne etter sykkeldekk, og fem minutter senere satt vi begge i en ny hage med kaker og kaffe mens handy-grandpa syklet avgaarde for aa fikse dekket.

Etter full service og mange "nicht gut"-kommentarer om Odas sykkel satte vi oss paa setene igjen og fant ut at klokka var halv fem (forste punktering: halv ett). Derfor ble det en kort koseokt langs dikene til narmeste by der vi fikk laane en hage til teltet. Saa sjekket vi vaermeldingen. Den sa REGN (typ 9 mm), noe Roskildeteltet vaart ikke satte helt pris paa. Laante en presenning full av saksedyr og holdt oss i det minste torre.

Obligatorisk lunsj-hvil :)

Skifting av dekk nr. 2 som bar preg av aa ha kjort like mange mil som bakdekket.

Hadde en deilig ettermiddag i Leer for vi syklet mot grensen til Nederland. Is og jordbaer i sola!

Langs veien passerte vi en sykkelstatue, og spurte en mann om han kunne ta bilde av oss foran den. Han skjonte tydeligvis ikke at sykkelstatuen var en del av motivet, og synes bilen hans var finere aa ha med.

Vi innsaa plutselig at vi ikke hadde spist bratwurst i Tyskland enda, og det ble igjen polsejakt for landegrensa. Vet ikke helt hva vi saa for oss, men det var hvertfall ikke dette... Da vi spurte om brod, saa han bare rart paa oss og hentet bestikk.

Dagen var over, og vi kunne endelig feire at vi hadde krysset grensa til Nederland. Eller hadde vi det? Umulig aa vite, da det eneste som tydet paa at vi var i naerheten av grensa var denne bussholdeplassen, som het "grenze". Da kunne vinen sprettes, og vi feiret med munnspill, ost og kjeks.

I natt sov vi paa en koselig campingplass i naerheten av grensa, stemningsfilm fra campingen:

Facts
- Vi har ennaa ikke badet
- Nederland er paddeflatt
- Har brukt 0 kr paa overnatting
- Sauer flytter seg ikke, man bor kjore rundt (ellers velter man oppaa dem)
- Bibliotek/turistinfo i utlandet er alltid stengt

Haaper det blir kortere til neste innlegg, vi koser oss paa setet saa lenge! Slenger med vaermeldinga for Amsterdam de neste dagene, det blir hoey solbrillefaktor!